Betændelse i øjenlåg

Betændelse i øjenlåg (blepharitis)

Øjenlågene er øjets første barriere mod skade udefra. Blinkerefleksen, som aktiveres når noget som måske kunne skade øjet nærmer sig, involverer i høj grad øjelågene. Desuden fungerer øjelågene som en slags vinduesviskere for hornhinden og fjerner snavs fra hornhinden. De fordeler tårerne over hornhinden og holder hornhinden fugtig.

Øjenlågene har en kompleks opbygning med flere vævstyper og kirtler. Kirtlerne i øjenlågene er ansvarlige for en del af den vandige tåreproduktion samt for den mucøse del af tåreproduktionen. Hvis der opstår en betændelse i øjenlågene påvirkes alle disse funktioner i forskellig grad, og der opstår en irritation af øjet.

Betændelse i øjenlågene kan have mange årsager:

• Fysisk skade medførende sår eller anden ødelæggelse af øjenlågene.
  • Hårsækmider (demodex) har en forkærlighed for området omkring øjnene, og ved hårtab, rødme og irritation i huden omkring øjelågene, skal man især hos unge hunde være opmærksom på hårsækmider.
  • Infektion i øjenlågenes hud.
  • Allergi
  • Defekter i immunforsvaret.

Ved betændelse i øjenlågene vil disse reagere ved at hæve op, blive røde, der ses hårtab. Infektionen vil føre til betændelse i øjets slimhinde og medføre tåreflåd. Der opstår lysskyhed og dyret kniber øjet sammen.

Diagnosen stilles med hjælp fra forhistorie og symptomer. Hvis der er mistanke om demodex foretages et skrab af huden, hvor der skrabes ganske let med en skarp genstand på huden. Det udtagne materiale undersøges i mikroskopet, hvor hårsækmider kan afsløres. Men ofte kan det være nødvendigt med udtagelse af lidt større vævsprøver, som indsendes til et laboratorium for undersøgelse.

Behandlingen afhænger af diagnosen. Ofte omfatter behandling lokal behandling med øjendråber/salve og evt. tabletter. I nogle tilfælde kan varme omslag flere gange dagligt være gavnligt.

En vigtig del af behandlingen er, at undgå at dyret gør situationen værre. Dyret vil ved gene fra øjet begynde at klø i dette, hvilket skal forebygges ved anvendelse af krave.

Behandlingen af betændelse i øjelågene kan vær e langvarig og strække sig over flere uger.