Entropion

EntropionHund

Entropion (indadkrængning af øjelåg)

Entropion eller indadkrængning af øjelåg er en lidelse, hvor en del af eller hele øjelåget ruller indad. Dette medfører at hårene på øjelåget kommer i berøring med øjets hornhinde og bindehinde og kan give anledning til alvorlig skade.

Den unormale stilling af øjelåg eller dele af disse kan være medfødt, opstå tidligt i dyrets liv i forbindelse med vækst eller erhverves senere.  Sygdommen kan i  visse tilfælde være arvelig. Alvorlig betændelse i øjets hornhinde og bindehinde kan medføre entropion, ligesom fysisk skade kan være årsagen.  Tilstanden kan være forbigående, men er oftest en permanent tilstand.

Symptomerne på entropion er lysskyhed, tåreflåd, patienten kniber øjet sammen og virker smerte påvirket og nedstemt. Ofte forårsager den kroniske irritation en betændelse i øjets hornhinde og bindehinde. Der kan opstå sår på hornhinden, og denne bliver hvid evt. med indvækst af blodkar og pigment.

Diagnosen stilles på grundlag af symptomerne, idet den unormale rulning af øjelåget er umiddelbar synlig. Dyrlægen stiller diagnosen og kan ved en nærmere undersøgelse bestemme årsagen til entropion.

Behandling er afhængig af årsagsforhold og dyrets alder.

Er der tale om entropion hos et meget ungt dyr, hvor hovedet ikke er færdigudviklet, er det tilrådeligt at rette defekten med et foreløbigt indgreb som benævnes tacking. Ved denne behandling isættes tråde på en speciel og individuel måde, så øjelågene rettes midlertidig. Hos nogle patienter er denne behandling tilstrækkelig, og bevirker at tilstanden retter sig. Dette er især tilfælde hos Shar Pei  hunden, som hyppigt kan have problemer med entropion.

Entropion hos udvoksede dyr behandles oftest med en permanent plastisk operation, hvor dyrlægen fjerner en lille del af øjelåget, så dette rettes op, og kommer til at ligge perfekt mod hornhinden.  I meget sjældne tilfælde er en enkelt operation ikke tilstrækkelig, og det kan være nødvendigt med en ny operation på et senere tidspunkt.

Efter operationen er det vigtigt at patienten har en krave på, som forhindrer den i at gnide i såret. Trådene, som anvendes ved operationen, er meget tynde og kan rives over.

Fremtidsudsigterne er gode, hvis der iværksættes den rette behandling inden der sker for stor skade på hornhinden.

Hunde som har en arvelig entropion, bør ikke indgå i avl.