Eosinofil keratitis

Eosinofil keratitis hos kat

Eosinofil kertatitis er en sygdom, som kun findes hos kat (kan dog ses som en meget sjælden lidelse hos hest). Både huskatte og racekatte kan få sygdommen, og ofte er det lidt yngre katte der rammes.

Årsagen til sygdommen er ikke kendt, men mange teorier er forsøgt eftervist. Især sammenhængen med felint herpesvirus er undersøgt. Men selv om der ofte findes herpesvirus sammen med eosinofil keratitis, så kan man ikke bevise at herpesvirus forårsager eosinofil keratitis eller omvendt. Der har også været teorier om, at det er en unormal sammensætning af tårevæske, som forårsager problemet, men heller ikke denne teori kan bevises. Man skal dog være opmærksom på, at nedsat tåreproduktion ofte ses samtidig med eosinofil keratitis.

Sygdommen medfører ubehag og irritation hos katten. Katten kniber øjet sammen, der ses slimet udflåd fra øjet.  Slimhinden i øjet bliver rød og hævet, og ofte sker der samtidig blinkhindefremfald.

Det er hornhinden som undergår den største forandring. Til at starte med ses en hvidlig eller måske lyserød osteagtig belægning på hornhinden. Denne forandring starter ved hornhindens overgang til bindehinden(det hvide i øjet) enten ved den yderste eller inderste kant. Hornhinden bliver efterhånden uklar omkring forandringen, og der sker en indvækst af blodkar til området. Tilstanden kan brede sig til mere og mere af hornhinden og medføre nedsættelse af synet og i værste fald blindhed.

Sygdommen kan ses i det ene øje eller i begge øjne.

Diagnosen kan stilles ved at dyrlægen laver et overfladisk skrab af forandringerne på hornhinden. Materialet farves og undersøges mikroskopisk. Her vil i tilfælde af eosinofil keratitis ses en karakteristisk sammensætning af celler.

Behandlingen af sygdommen er ofte langvarig. Oftest vil behandlingen bestå af specielle øjendråber, som skal anvendes mange gange daglig i starten. Efterhånden som tilstanden bedres kan evt. trappes ned til lidt færre gange daglig og måske hver anden dag. I enkelte tilfælde er lokal behandling af øjet ikke tilstrækkeligt, og der må gives tabletter samtidig.

Hvis der er mistanke om eller påvist samtidig herpesinfektion skal denne også behandles.

Ligeledes behandles en evt. manglende tåreproduktion.

Der er en god chance for helbredelse for sygdommen, men der kan være behov for meget langvarig og intensiv behandling.