Tacking

Tacking-Shar-Pei-web

Tacking af øjenlåg

Entropion eller indadkrængning af øjenlåg er en lidelse, hvor en del af eller hele øjelåget ruller indad. Dette medfører at hårene på øjelåget kommer i berøring med øjets hornhinde og bindehinde. Denne irritation kan medføre alvorlig skade på hornhinde og bindehinde.

Den unormale stilling af øjenlåg kan være medfødt, opstå tidligt i dyrets liv i forbindelse med vækst eller erhverves senere. Ofte er sygdommen primær, dvs. at der ikke ligger en anden tilgrundliggende sygdom bag lidelsen. Men entropion kan også være sekundær, dvs. opstået som en refleks til en anden alvorlig sygdom i øjet. Sygdommen kan være arveligbetinget. Tilstanden kan være forbigående, men er oftest en permanent tilstand.

Symptomerne på entropion er lysskyhed, tåreflåd, patienten kniber øjet sammen og virker smerte påvirket og nedstemt. Ofte forårsager den kroniske irritation en betændelse i øjets hornhinde og bindehinde. Der kan opstå sår på hornhinden, og denne bliver hvid evt. med indvækst af blodkar og pigment.

Diagnosen stilles på grundlag af symptomerne, idet den unormale rulning af øjelåget er umiddelbar synlig. Dyrlægen stiller diagnosen og kan ved en nærmere undersøgelse bestemme årsagen til entropion.

Behandling er afhængig af årsagsforhold og dyrets alder:

Er der tale om entropion hos et ungt dyr, hvor hovedet ikke er færdigudviklet, er det tilrådeligt at rette defekten med et foreløbigt indgreb, som benævnes tacking. Ved denne behandling isættes tråde på en speciel og individuel måde, så øjelågene rettes midlertidig. Hos nogle patienter er denne behandling tilstrækkelig, og bevirker at tilstanden retter sig og ikke kræver en senere plastisk operation.

Indgrebet foretages under let bedøvelse. Der isættes tråde i huden omkring øjnene, som midlertidig retter øjenlågets uhensigtsmæssige rulning. Hvor mange tråde og hvordan de isættes er individuelt og afhængig af grad og placering af øjenlågsdefekten. Trådene sidder i huden så længe de stadig har effekt, eller så længe der er behov. Hos enkelte hunde er der behov for at gentage behandlingen, og hos andre er en enkelt behandling tilstrækkelig.
Det er især racer som Shar Pei og Chow Chow, som har behov for tacking. Men proceduren er også anvendelig hos andre racer. Også i tilfælde af sekundær entropion, hvor en anden øjenlidelse har forårsaget entropion, kan behandlingen være indiceret så længe den primære øjenlidelse behandles.

Permanent entropion hos udvoksede dyr bør behandles med en permanent plastisk operation.